Przenośniki zgrzebłowe typu redler – czym są i jak działają?
Przenośnik zgrzebłowy jest urządzeniem stosowanym w polskim górnictwie. Służy on do odstawy urobku ze ścian, z których wydobywa się węgiel kamienny, a następnie przekazania urobku na przenośnik taśmowy, wpółosiowo ustawiony do poprzedniej maszyny. Istnieje wiele różnych typów przenośników zgrzebłowych, a jednym z nich jest przenośnik typu redler. Więcej o samych przenośnikach zgrzebłowych, ich zastosowaniu, budowie i zasadach działania, a także o konkretnych redlerach można dowiedzieć się z niniejszego artykułu. Jakie informacje są najważniejsze?
Przenośniki zgrzebłowe – dlaczego są tak ważne?
Ludzie tworzą maszyny zawsze po to, ażeby w jakiś sposób ułatwić sobie życie, albo też zabezpieczyć się przed możliwym wypadkiem. Przenośnik zgrzebłowy jest jednym z takich urządzeń – wymyślonym po to, by usprawnić produkcję, w tym przypadku rozumianą jako większa rytmiczność pracy w wyrobisku ścianowym, czyli po prostu sprawniejsze wydobycie. Z racji na ważną rolę jaką pełnią, równie ważne jest utrzymanie ich w dobrym stanie. A to można osiągnąć nie tylko przez odpowiednie użytkowanie, ale także i właściwy montaż, a następnie konserwację.
Brak zwrócenia należytej uwagi na stan przenośników zgrzebłowych, czy też uznania ich roli w całym procesie odstawy urobku ze ścian, może doprowadzić do jakiegoś tragicznego wypadku, a na pewno utrudni sam proces wydobycia, zmniejszając ilość urobku, a zatem także i zysk z niego. Dlatego ich rola musi być podkreślana. Podobnie jak waga tego, by zdecydować się na najlepszy, możliwy ich rodzaj.
Właściwy montaż przenośników zgrzebłowych
Montaż podobnej konstrukcji nie jest łatwy i może stanowić problem nawet dla osoby obeznanej z mechaniką. Dlatego warto zaznaczyć, że dla lepszego rozróżnienia przebieg całej procedury warto podzielić na kilka etapów – to usprawni zadanie. Musimy zatem kolejno:
1. Na konstrukcji nośnej zamontować kadłub napędu, przykręcić rynnę dołączną, zamontować przekładnię, a następnie gwiazdę łańcuchową, wyrzutniki, sprzęgła, obudowy sprzęgieł oraz silniki elektryczne. Gdy napęd zostanie zamontowany, przekładnię należy wypełnić olejem.
2. Kolejny etap to montaż ciągu rynien, przewlekając linę stalową przez napęd i rynnę dołączną. Następnie musi ona zostać rozpięta wzdłuż wyrobiska ścianowego w osi trasy przenośnika, która musi być prostoliniowa. Potem dopiero kolejno układamy rynny. Rynny muszą być do siebie ściśle dosuwane, zaś nakrętki śrub, które łączą rynny dokręca się z luzem. To ważne dla poprawnej pracy całej maszyny.
3. W etapie trzecim skręcamy wspornik z rynnami, a później do wsporników przykręca się prowadnicę. W ten sposób umocowujemy zastawki do rynien. Gdy to już zrobimy, należy zamontować łańcuch zgrzebłowy. Ciąg łańcucha trzeba zestawić z odcinków łańcucha ogniwowego, przy czym główki zamków bocznych muszą koniecznie leżeć powierzchniami ślizgowymi w kierunku górnej półki profilu bocznego w górnym ciągu łańcucha.
4. Kolejny etap to wciąganie łańcucha zgrzebłowego do ciągu rynien – trzeba to zrobić przy pomocy kołowrotu, albo napędu. W tym pierwszym przypadku do liny dołączają się człony łańcucha. W drugim przypadku łańcuch powinno się ułożyć w górnym przedziale rynien, a jego końce połączyć z końcami liny, ułożonej pod rynnami. Później trzeba uruchomić napęd, a w górnej części ułożyć drugą połowę łańcucha, łącząc ją z częścią już wciągniętą.
5. Tak po zakończeniu montażu, jak i po każdej – nawet najmniejszej – zmianie roboczej, konieczne jest sprawdzenie kilku rzeczy, by upewnić się, że wszystko działa poprawnie i jest w pełni bezpieczne. Między innymi powinniśmy sprawdzić stopień naprężenia łańcucha zgrzebłowego, a także stan instalacji elektrycznej czy sygnalizacyjno-sterowniczej.
Przenośnik typu redler
Przenośnik typu redler składa się z koryta, koła zębatego, będącego kołem napędowym, z łańcucha i koła napinającego łańcuch. Jest to przenośnik, który działa w poziomie, a dla dokładniejszego jego opisania warto dodać, że maksymalny kąt wznosu w przypadku tego przenośnika nie może przekraczać 20 stopni. Redler jest uznawany za jeden z najlepszych rodzajów przenośników, ponieważ góruje między innymi nad tym ślimakowym. Jest mniej narażony na awarie niż one i przez to potrafi pracować bez napraw nawet 20 lat! Wszystko dlatego, że ten typ przenośnika nie posiada elementów pośrednich. Z uwagi zaś na swój sposób działania – łańcuch zgarnia materiał po dnie koryta – redler zwany jest w Polsce przenośnikiem zgarniakowym.
Jeśli chodzi o części, potrzebne do przenośników typu redler, łańcuchy do tego urządzenia wykonywane są z giętego płaskownika, a także odpowiednio przystosowanych tulei i sworzni. Wszystko spełnia normy DIN 8165. Kolejna część to koła napędowe Z6 i Z8, po stronie napinania gładkie lub zębate. W tej kwestii jednak już niebawem nastąpią kolejne unowocześnienia, jak wprowadzenie kół o wymiennej tarczy. Wśród części do przenośnika typu redler znajdują się także rolki oraz płytki ścierające z tworzywa, tworzone wedle wymiarów wymaganych i podanych przez zamawiającego.
Zostaw komentarz