Jak radzić sobie z brakiem asertywności w pracy?

19 listopada 2021

​Asertywność jest jedną z najważniejszych cech, jaką musi posiadać człowiek pracujący w zespole. To właśnie ona pozwala każdemu skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków i dawaniu z siebie 100% niezależnie od zadania. Jednak wiele osób skarży się na to, że nie jest wystarczająco asertywna. W związku z tym godzą się na wykonywanie zadań, które nie pozwalają im skupić się na ich własnych obowiązkach. Na szczęście z brakiem asertywności można sobie poradzić - jak?

Efektywne komunikowanie się - asertywność szkolenia

Podstawą do zachowania asertywności wobec kolegów z zespołu jest umiejętność efektywnej komunikacji. Wydaje się oczywiste, że można dużo sprawniej współpracować, gdy każdy potrafi się porozumieć z innymi i przedstawić swoje racje. To właśnie komunikacja i wzajemne zrozumienie umożliwiają  postawienie się w sytuacji drugiej osoby. Na szkoleniach z asertywności można nauczyć się tego, jak odmawiać, by osoba prosząca o przysługę zrozumiała, dlaczego nie zostanie ona wyręczona i równocześnie nie miała o to żadnych pretensji. Pozwala to na budowanie zespołu bez nieprzyjemnych sytuacji i niedopowiedzeń. To bardzo ważne w każdym zespole, niezależnie od jego charakteru i składu. Warto też pamiętać, że umiejętność efektywnej komunikacji przyda się także w zwyczajnym, codziennym życiu. 

Otwartość na informację zwrotną

Bardzo ważne jest też, by wszyscy członkowie zespołu byli otwarci na informację zwrotną. Bardzo ważne jest, żeby oprócz miłych słów od kolegów z zespołu, można też było usłyszeć bardziej przykre rzeczy. W końcu oprócz pozytywnego feedbacku zdarza się, że koniecznie trzeba udzielić komuś feedbacku konstruktywnego. Nie ma w tym nic złego i nie wymaga to działania działu HR. Raz na jakiś czas pracownicy i przełożeni powinni sobie wzajemnie udzielać feedbacku. W ten sposób można podkreślić zalety danej osoby i współpracy z nią oraz wskazać obszary do poprawy. Zasady udzielania informacji zwrotnej można wykorzystać także do tego, by poprawnie odmawiać wykonywania zadań przekraczających kompetencje albo nienależących do naszych obowiązków.

Kluczem są ćwiczenia

Nikt nie rodzi się gotowy od razu do prowadzenia umiejętnej i efektywnej komunikacji. Dlatego też trzeba się jej nauczyć. Można to zrobić, ale trzeba dużo się uczyć. Niezastąpiony jest trening umiejętności interpersonalnych, który umożliwia ćwiczenie ich w praktyce. Wprawdzie w codziennej pracy nie ma już miejsca na ćwiczenie asertywności, więc trzeba zająć się tym w bardziej sprzyjających okolicznościach. Najlepiej jest trenować umiejętności personalne w takich warunkach, które są wyjątkowo komfortowe dla wszystkich uczestników. Doskonale sprawdzą się w tym celu szkolenia i kursy, podczas których w zamkniętych grupach (a często nawet zespołach) można przećwiczyć efektywną komunikację z innymi oraz udzielanie im feedbacku. Treningi te odbywają się pod okiem specjalisty, który w razie potrzeby podpowie, co należy zmienić i na co zwrócić szczególną uwagę. Dzięki temu przyszła komunikacja między członkami zespołu będzie łatwiejsza.

Czy asertywność to umiejętność którą można przyswoić?

Asertywność to umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć i postaw w sposób otwarty. Taki, który nie narusza terytorium innych osób oraz osoby, która mówi. To postawa, która polega na wypowiadaniu się i zachowywaniu z szacunkiem dla siebie i dla innych. Asertywność nie jest wrodzona, więc śmiało można powiedzieć, że każdy musi się jej nauczyć. Jak to wygląda w praktyce? Jak można nauczyć się bycia asertywnym?

Asertywność szkolenia

Przede wszystkim, by nauczyć się asertywności warto korzystać ze specjalnych szkoleń. Mogą one być realizowane indywidualnie, ale mogą one też być przeznaczone dla całych zespołów i grup osób pracujących razem. W końcu budowanie zespołu obejmuje także prawidłowy sposób efektywnej komunikacji. Na szkoleniach można ćwiczyć zachowania interpersonalne. Oznacza to, że można trenować wyrażanie swoich uczuć, życzeń, postaw i opinii w taki sposób, by były one stanowcze i szczere, ale równocześnie nie wpływały one negatywnie na możliwość wyrażania uczuć, życzeń i opinii przez inne osoby. Tylko w grupie można przygotowywać się do takiego wyrażania siebie, by nie ingerować w terytorium drugiej osoby. Tutaj trzeba jednak zaznaczyć, że samo szkolenie może być niewystarczające. W związku z tym trzeba pamiętać, że po szkoleniu powinno się jeszcze trenować i pielęgnować nowo nabyte umiejętności. 

Komunikacja z książki

Dobrze jest wiedzieć, że o prowadzeniu otwartej komunikacji można sporo dowiedzieć się z książek poświęconych temu tematowi. Jest ich bardzo dużo, bo zagadnienia związane z asertywnością są dość skomplikowane i równocześnie bardzo ważne. Dlatego też tak wiele osób poświęca im uwagę. O prowadzeniu efektywnej i satysfakcjonującej komunikacji można dowiedzieć się z literatury, ale nic nie zastąpi ćwiczeń pod okiem specjalisty, który w razie potrzeby wskaże błędy i podpowie jak ich unikać w przyszłości. Przed szkoleniem z asertywności można przygotować się, czytając właśnie literaturę, która przedstawi teorię związaną z prowadzeniem satysfakcjonującej komunikacji, która z kolei prowadzi do zadowolenia ze współpracy.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą szkoleniową Integra-consulting

Artykuł partnera


Autor

Redakcja

bezpiecznyrynekpracy.pl

To może Cię zainteresować

Komentarze (0)